"min danshistoria"


Jag på en tävling 2005



Det började när jag var 8 år gammal då Det var min mamma & pappa som fick mig till att börja dansa. Min kusin och en kompis till oss hade börjat ta kvällskursen på danshuset i helsingborg (när dem hade sina lokaler vid rådhuset), mamma skrev in mig på en discokurs tillsammans med min kusin och vår kompis. Vi fick lära oss grundstegen (puls, padeburé osv) och jag minns vilken underbar värld jag var i. Kommer fortfarande ihåg första dansen vi fick lära oss, hihi den va så enkelt men skiit kul. 1 termin efter mig började min bästa kompis Carolin i nybörjarklassen disco & blev danspartner med Maria , en helt ny och rolig tjej från Påarp. Efter den terminen slogs våra grupper ihop och Mats såg ganska snabbt att jag och maria va endentiska i dansen. Så han parade ihop mig & maria som danspartners, redan då började vi träna ihop.

Jag minns hur vi varje julavslutning satt & tittade på han snygga killen som va såå himla duktig & lite äldre än oss. Vi satt utanför träningsalen och kollade på tävlingsklassen som stod där inne och övade på en aning mer avancerade dansen än oss. Ihh som vi såg upp till dem. Dem va sååå bra! Jag gav mig fasen på att jag skulle få gå i de klassen nån gång. Åren gick och det blev roligare coh roligare tillslut var vi mogna för att få följa med på tävlingar & tävla i par & singel. jag minns inte riktigt var i sverige min första tävling var, men jag hade på mig discokläder som mamma sytt till mig i "ABBA" stil. som gick i färgerna rosa och baby blå. Jag kände mig så fin med allt glitter, spray & smink som jag hade på mig. Min första tävling i bronsklassen ca. 100 tävlande i bronsklassen kom jag 1:a. Det var en av mina bästa tävlingar! sen den dagen var jag fast. (har inga bilder från den tävlingen i och med att det togs med vanlig kamera)

   
Bild 1: 2005 min singeldräkt på våravslutningen på sundspärlan, mamma som sydde den 
bild 2:
 Maria vann singel på våravslutningen på sundspärlan
Bild 3: Våra parkläder 2006 kalmartävlingen även mamma som sytt här också 
Bild 4:
Vi kom 1:a på tävlingen i HBG 2004

   
Bild 1: Jag och Maria medverkade i UKM 2006
Bild 2: Våra första (snygga) parkläder mamma sydde min
Bild 3: En 3:e plats för oss i paren 2004
Bild 4: Våra singelkläder på HBG tävlingen (minns inte va vi kom) Mamma sydde min



Jag & maria i par, med svarta kläder



Efter ca . 3 år med discoträning på danshuset , började jag och carolin ta standar latin kursen. Det var himla roligt tror det var år 2001 kanske vi tävlade i bugg, chacha, salsa och vals. Där vi kom etta i varje gren utom salsa tror jag det var, men efter en stund när jag inte fick någon manlig danspartner slutade vi båda. (tyvärr) I discon fortsatte jag upp varje tävling på prispallen upp till guldklassen, det gick som en dans! Men i guldklassen då det blev mycket svårare. Jag fick ingen prick 2 tävlingar men prickar på dem andra tre så det var faktiskt i guldklassen jag hade stannat som längst. Det var också då jag fick min svacka och dåligt självförtroende i dans, för att jag stod still i ca 2 år. (Fast att vi bara hade ca 1 tävling per termin) Det var ett tag innan detta tror jag det var som vi kom upp i tävlingsklassen på danshuset, redan när jag var i silverklass tror jag att det var. Det var mäktigt! Det var helt otroligt att jag hade kommit upp i guldklassen ännu sjukare när jag vann och kom upp till Star klassen, heeeelt jääävla sjukt! Då var jag där alla mina förebilder var/varit & där jag drömt om att få vara , det var så så stort för mig, och nästan för bra för att vara sant! Jag hade ny dräkt för varje ny klass jag kom upp i, de tyckte min mamma jag va värd som sydde dem till mig! Jag tror jag var uppe i 23 priser då ungefär, dom stod och glänste på min hylla i mitt rum , dag ut & dag in. Tyvärr minns jag inte alls vilka år allting hände, har varit på så himla många tävlingar att jag börjat blanda ihop dem. 2006 började jag dansa hos JLC också. Street & jazz, samtidigt som jag hade som tillvalsämne i skolan dans och dansade 2 ggr i veckan i skolan också. Det var då det böjade bli allvar och det var så jag kände att det var det här som jag ville jobba med. Allt i mitt liv kretsade kring dansen då. Sommaren 2006 sökte jag till BA:s yrkes utbildning men det gick inget vidare så jag jobbade 1 år då, tog mitt körkort och  & skaffade mig lite kött på benen. Men jag fortsatte dansa disco och slog mitt mål. Jag vann star klassen och tog mig upp till superstar. (SM klassen i disco) Tävlade i SM nu för sista gången innan sommaren och blev rankad 23:e bäst i sverige tjejer 16+.

  
Bild 1: min singeldräkt i mitten, den finaste jag nånsin äkt, det är min mamma som sytt den med, hon är ett geni!
Bild 2: marias singeldräkt, vår senste pardräkt som jag har på mig i mitten, elins singel till höger
Bild 3: jag i lyxförpackning , haha^^

   
Bild 1: tävlingen 2007 i västerås jag vann star klassen och kom upp i superstar
Bild 2: jag och maria vann guld U/V samma tävling coh tog oss upp i star klassen
Bild 3: jag samma tävling på prispallen
Bild 4: jag & maria i par


Jag vann star klassen med detta numret


Tyckte det var ett bra avslut på min "dankarriär" i discon så jag bestämde mig för att söka in till umeå förberedande danslinje till 08/09. Det gjorde jag och kom in! Så nu har jag slutat med discon tråkigt nog, men de känns bra att sluta på topp, fast jag hade gärna fortsatt om dem hade haft en discoskola här uppe i umeå, men det finns tyvärr inte. Nu är mitt nya mål att komma in på yrkeslinjen i sthlm, får se hur det går när jag fått ett förberedande år på nacken nu.
Ni får ursäkta om det har blivit helt rörit för er. Men jag har dansat i 10 år på danshuset och det är rätt svårt att sammanfatta de till ett litet inlägg så de blev en aning rörigt , men tog med så många dräkter som möjligt som jag hade på bild på min data, resterande foto finns på vanlig kamera & dem har jag inte på datorn.. jag hoppas att jag fick er dansare som läser min blogg till att vilja fortsätta kämpa & älska att dansa. för det är något av det bästa som finns & det är de som många gånger fått mig att våga drömma och forsätta tro! Oavsett om jag inte kommer att få jobba med detta i verkligenheten så är jag tacksam för alla dessa år som jag fått dansa. Det har förgyllt mitt liv!


Kommentarer
Postat av: Marie

Man blir så himla imponerad, förebild i dans helt klart! :)

2008-11-29 @ 17:40:59
Postat av: Elin

Du skulle ju kunna undervisa i disco i umeå :) fast det kanske du inte hinner med. hare bra!

Postat av: natalie

Vilken känsla du verkar ha för dansen. Otroligt snygg för den delen också. Keep up the good work, håller tummarna för en framgångsrik karriär :)

2008-11-29 @ 21:44:05
URL: http://chamli.blogg.se/
Postat av: Tillan

Wow, du är jätteduktig på att dansa, verkligen! :)

2008-12-01 @ 01:18:56
URL: http://tillantillan.blogg.se/
Postat av: Milli

Shit så grym du är!!

Fantastico!!

2008-12-01 @ 01:59:49
URL: http://milliandersson.blogspot.com
Postat av: Madde

Jättekul att läsa om din danskarriär :D Jag har också dansat disco på danshuset, dock bara 1,5 år men hann med två tävlingar. Nu tränar jag street och jazz på JLC :)

Önskar dig all lycka med dansen :D

2008-12-01 @ 20:54:25
URL: http://diaryofmadeleine.blogg.se/
Postat av: Pappa

Oj oj så bra detta var med din karier du skrivit om,det var nog det bästa jag läst på din blogg,man värkligen lede in sig i det när man läste det,jätte jätte bra,du blir värkligen något,som pappa har drömt om i hela sitt unga liv men fick aldrig någon hjälp på vägen,men du min älskling uppfyller allt jag ville/du vill komma upp till,lycka till,jag fins där & stöttar dig så att du vetMånga pussar & kramar från din pappsen.

2008-12-02 @ 18:50:45
Postat av: Alexandra jacovidou

Alltid varit så himla duktiga, både du och Maria. :) Jag önskar dig lycka till med dansen. Kramis

2008-12-03 @ 13:27:20
URL: http://alltingommig.blogg.se/
Postat av: Becca

Du är otrorligt duktig :) och så grymt söt. hela du ä så grym. Kommer ihåg dig på tävlingara, var jämt så avis på dig! YOU ROCK

2008-12-05 @ 16:14:04
URL: http://metrobloggen.se/rebfre
Postat av: eva

hej, du har verkligen grymt fina dräkter !

jag dansar också disco, och har precis kommit upp i guld, jag undrar om du har nån dräkt till salu ? :)



melja gärna svaret :)

2008-12-17 @ 01:46:53
Postat av: Lisa

Om det är någon som kan dansa så är det du! Jag ÄLSKAR att titta på klipp där du dansar och när vi gick på Norrehed hoppades jag vid varje avslutning att du skulle dansa :) Du har grym känsla för dansen och jävlar vilken naturbegåvning!



Keep up the good work, du kommer att gå långt! Fler dansklipp vi kan njuta av tack :D

2009-05-26 @ 21:57:29
URL: http://lising.blogg.se/
Postat av: Karoliina Syrjälä

sv; Tänkte bara ställa en liten fråga, tror jag kan ana svaret på den. Älskar verkligen dina tävlingskläder du hade i sista videon. Jag har precis gått upp i silver och ska hitta tävlingskläder eller sy egna. Tänkte bara fråga om du har kvar och om du säljer några gamla eller om du sparar dom som minne, vilket jag nog också skulle gjort :) kram

2010-07-14 @ 00:08:23
URL: http://sinipilvi.blogg.se/
Postat av: Alexandra Lindström

Hej jag sitter och letar efter en disco dräkt och så kom jag in på din blogg, du värkade ha ganska många dräkter, har du någon som du säljer? :)

Postat av: Sara Johansson

Du är ju jätte duktig..!!!!

Själv dansar jag disco och tävlar nu i Guld, och där har jag en prick som det heter...



Hur många dagsr i veckan dansar du...?????

Är du i star eller kanske i Super star...?????

2010-12-17 @ 21:25:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback