scones


Frukosten på Espresso House


Godmorgon, vilken härlig morgon detta är, jag varknade tusen gånger, men det var dock så himla skönt, eftersom jag var riktigt trött varje gång och jag visste att jag bara kunde somna om igen. Det kan jag ju inte länge till. Snart börjar skolan , den 25:e Agusti så gäller det. Nyss har jag bakat scones, älskar det, det är den bästa frukosten nånsin, men dom godaste sconesen finns på espresso house, mm så gott! Kan ni fatta att Espresso House inte finns här uppe i UMEÅ, hur ska jga klara mig utan den frukosten, jag brukar ju gå dit och äta frulle, frukosetn är mellan 9-11 tror jag det var! Så istället får jag göra scones hemma dådå! Från våran kokbok som vi fått av mamma, (rutiga kokboken) den är superbra! Allt finns med i den.

Recept
vetemjöl 8 dl
salt ½ tsk
(socker) 1 tsk
bakpulver 4 tsk
fast margarin 100 g
mjölk 4 dl

Man får oftast tillsätta mer mjöl, eftersom att det ska bli en fast form som du kan arbeta med. Blanda först ihop alla dem torra ingredienserna i en skål, fingerfördela matfettet till en grynig massa, tillsätt sedan mjölken och blanda snabbt ihop degen.  Arbetar man för mycket med brödet, kan det bli segt. Dela degen i 3-4 delar, platta ut dem . Varje rund kaka ska ca vara 15 cm i diameter. lägg kakorna på bakplåtspapper på en plåt. skåra varje kaka med en kniv i 4 delar, hacka sedan med en gaffel.
225 grader i ca 12 minuter, bryt isär brödet när det svalnat något.
Grädda till det med kloster ost och björnbärsmarmelad




Lycka till ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback